Site 4016 - Norges mest spennende klyngekonsept for byggebransjen.


Klyngekonsept

Det var spenstig ambisjoner i 2016 da Sillicon Valley kom opp som inspirasjon for Skarpsinn og Smedvig Eiendom i arbeidet med en klynge for bygg-, anlegg og eiendomsselskaper (BAE) i Stavanger. En klynge og merkevare som skulle løfte bransjen gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. En leke- og boltreplass for ambisiøse selskaper med ønske om å forberede seg for en ny tid innen eiendom.

Skarpsinn har utviklet en strategisk plattform sammen med Smedvig - noen viktige holdepunkter som klyngen er tuftet på, en ambisjon om å bli sentrum for byggkompetanse, samt navn, profil, medlemsprogram, bærekraftsstrategi (sammen med Veni) og det som hører hjemme i en moderne merkevare.

Et regionalt kunnskaps- og utviklingssentrum for bygg og anlegg

Med snart 100 bedrifter på plass, et av Norges kuleste bygg (Ark), et innholdsrikt program og spennende tilbud til bedriftene, er Smedvig Eiendom klar for å bygge merkevaren og klyngen videre. Startskuddet for en ny tid innen eiendom er løsnet. Gratulerer til Smedvig Eiendom og de dyktige ansatte i Site 4016.

På Site 4016 jobber du under samme tak som dine samarbeidspartnere. Her får bygg- og anleggsbransjen tilgang til de mest moderne fasilitetene teknologien kan by på. Legg til de ubegrensede mulighetene som oppstår når en hel bransje treffes og deler kunnskap og idéer hver eneste dag, så ser du hvorfor vi sier at Site 4016 er kunnskaps- og utviklingssentrum for neste generasjon byggere.

Les mer på site4016.no

Samle > Samarbeide > Styrke

Vi skal skape et sted hvor de beste aktørene i ulike deler av bygg- og anleggsbransjen er samlet. Vi skal styrke bedriftene gjennom å legge til rette for samarbeid og deling innen viktige områder innen bygg og anlegg. Samarbeid som fører til kunnskapsutvikling og trivsel for ansatte, økt digitalisering og innovasjon, og kostnadsreduksjoner for bedriftene vil gjøre den regionale byggebransjen sterkere og mer konkurransedyktig for fremtiden.

Kunnskap
På Site 4016 samler vi bygg- og anleggs-bransjen. Nå er vi over 60 selskaper som skaper et nettverk av muligheter innen bransjen.

Bærekraft
Site 4016 bygges med fremtiden i tankene. Her sitter selvsagt miljøhensyn og bærekraft i veggene

Digitalt forsprang
På Site 4016 får bygg- og anleggs-bransjen tilgang til de mest moderne fasilitetene teknologien kan by på.

Bygg- og anleggsbransjen har hengt bak som bransje i den digitale utviklingen. Nå skal det jobbes hardt med å snu dette i de neste årene. På Site 4016 skal vi bli en digital ledestjerne innen Bygg- og anleggsbransjen og arbeide for at bedrifter og organisasjoner får mer input, læring og utvikling.

Fra strategisk plattform til merkevarebygging

Gjennom workshops med selskaper i byggebransjen, innhenting av innsikt og trender for fremtiden, og studier av andre klynger fikk vi et godt grunnlag for en strategisk grunnmur som Site 4016 er bygd på. Hva kunne klyngen levere på og hva var de viktigste områdene for bransjen? I den daglige merkevare-byggingen referer Site 4016 organisasjonen tilbake til de 3 viktige strategiske pilarene og til innsikten bak hvordan vi skaper kraft i en klynge. Da blir det merkevarebygging med kraft.

🕵 Innsikt

🧠 Strategisk modell

🍩 Visuell identitet

🫶 Medlemsprogram

♻ Bærekraftsprogram

🚀 Merkevarebygging