Gøyal HMS hos Lerøy, uten pekefinger-mentalitet

HMS kampanje


HMS er et alvorlig tema, men veldig ofte kjedelig og med en pekefinger-mentalitet. Vi ønsket å gjøre temaet mer gøyalt, spennende og oppsiktsvekkende. Vi introduserer Risky, Lerøys HMS-talsfisk. Resultatene av kampanjen har vært gode med lavere fravær og ikke minst langt færre ulykker.

Utfordring

Sikkerhetsobservasjoner er viktige i produksjonsmiljø hvor der er farer for skader og ulykker. Får man inn sikkerhetsobservasjoner fra de ansatte er det større mulighet til å gjøre noen med utfordringene. Lerøy kom til oss med forespørsel om hjelp til å øke antall sikkerhetsobservasjoner og bedre HMS kommunikasjonen. Av 100 ansatte på produksjonsanlegget er der ansatte fra 15 nasjonaliteter. Mange snakket ikke engelsk, mange snakket ikke norsk. Derfor måtte kommunikasjonen være intuitiv og enkel å forstå.

Løsning

Etter en grundig innsiktsjobb så vi at kommunikasjon vare en utfordring. Vi fikk også all statistikk i forhold til fareområder og tidligere ulykker. Vi tok et dypdykk i oppfattelsen av HMS. Lerøy jobber veldig godt med HMS, men det er ofte et litt tungt område for de som ikke jobber med HMS. Der er mye pekefinger og mye alvor. Vi snudde rundt på alt dette. For det første dreier HMS seg om mennesker. Å rapportere en sikkerhetsobservasjon skulle ikke føles som man sladret på andre, men heller at man ga beskjed om noe for å sikre medkollegaers helse i fremtiden. Vi ønsket også gjøre HMS mer spennende, men i balanse med at det er et alvorlig tema. Kommunikasjonen ble utviklet med et lettfattelig formspråk for å skape oppmerksomhet og enkel forståelse. Vi utviklet en talsperson for HMS. Eller en talsfisk, Risky, som i dag blir brukt til å informere ansatte. Resultatene har vært gode med flere sikkerhetsobservasjoner og ikke minst lavere fravær pga av at man har unngått mange ulykker.